Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Blog 11 - Trainen met GPS en hartslagmeter

Pavo kwam op vrijdag 29 juni samen met Carolien Munsters van Moxie Sport Analysis & Coaching bij ons. In de week na hun bezoek hebben we alle training van Cindy met de hartslagmeter en GPS om gedaan. Zo kan Carolien precies uitlezen hoeveel Cindy doet, wat het met haar hartslag doet en hoe de training daarop aangepast moet worden.
Carolien heeft geadviseerd om Cindy extra elektrolyten te gaan geven. Deze helpen – vooral bij veel zweten – om de tekorten aan lichaamszouten aan te vullen. Vooral bij een paard als Cindy is dit dus heel belangrijk. Ze heeft niet veel reserves, dus als je die ook nog gaat uitputten, krijgt ze tekorten. Vanaf vandaag krijgt ze dus Pavo E’lyte bij als we haar hard gaan laten werken of als het heel warm is.

Normale hartslagwaarden

De GPS en hartslagmeter zijn wel erg leuk om te gebruiken. Cindy krijgt de hartslag meter om en Linda of ik hebben dan de GPS om onze arm en het horloge om waarop je de snelheid en de hartslag van Cindy kunt aflezen. In rust is Cindy haar hartslag 36, in stap rond de 80 en dan gaat ze zo’n 5 km per uur. In draf gaat deze richting de 110/115 en gaan we rond de 9 km per uur. Galop is nog een tandje hoger – hartslag richting de 120/125 en snelheid rond 13 km. Zodra je weer gaat stappen, zakt haar hartslag meteen mooi terug naar de 80/90. Maar schrikt ze bijvoorbeeld van iets, dan piekt haar hartslag direct naar de 115/120. Echt leuk om te zien hoe dat werkt.

De dag na de sessie met Pavo en Carolien hebben we het een beetje rustig aan gedaan met Cindy – alleen wat om de bak gestapt en gedraafd. De rest van de week heeft ze een afwisseling gehad van dagen dat ze ‘gewoon’ is gereden door mij of Linda, een of twee keer heeft ze wat harder gewerkt, Linda heeft bijvoorbeeld een keer balkjes gelopen en een sprongetje gemaakt, en ze heeft een aantal rustdagen gehad, met alleen wat stappen en draven en ze heeft elke dag een paar uur weidegang. Linda heeft haar ook nog een keer gelongeerd. Maar dat had een verrassende uitkomst…

Snelheid 0 km per uur

Zoals bij het rijden, had Linda de GPS en het horloge omgedaan en zat de hartslagmeter bij Cindy onder haar zadel. Helemaal goed zou je denken. Niet dus. Linda had de GPS namelijk om háár arm gedaan, maar stond natuurlijk in t midden van de longeerbak. Snelheid van Cindy: 0 km per uur. Het duurde even voor ze erachter kwam waarom de hartslag wel omhoog ging, maar de km’s niet. Nadat ze de GPS aan Cindy had gehangen, klopte de uitslag een stuk beter!

De GPS en de hartslagmeter zijn inmiddels bij Carolien ingeleverd. We zijn benieuwd naar haar trainingsadvies.