Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Blog 15 - Stap terug in training

Na de vakantie waren we vol goede moed begonnen met het trainingsschema van Carolien Munsters. Als je het schema bekijkt, denk je: moet kunnen. Een dag intensieve training, met wat harder werken, de hartslag wat hoger krijgen en een paar pittige intervaltrainingen en vervolgens twee dagen herstellen, met wat rustiger werk, wat onbelast bewegen en wat vrije dagen. Maar in de praktijk viel het best wel zwaar.
Binnen één of twee weken bleek dat het te zwaar was voor Cindy. Ze leek soms echt moe, was in het rijden wat futloos en had echt moeite met de zware trainingsdagen. De hersteldagen had ze echt nodig en voor ons gevoel waren twee herstel dagen niet altijd voldoende om haar weer bijgetankt te krijgen voor de volgende intensieve dag. We hadden haar al wat hoger in het krachtvoer gezet, maar ook dat gaf haar niet voldoende energie om de intensieve dagen aan te kunnen.

In eerste instantie dachten we: ze heeft gewoon weinig conditie. We moeten een beetje doorzetten. Want je moet natuurlijk wel moe worden om meer conditie op te kunnen bouwen. Als je niet voldoende intensiteit behaalt, zullen er ook geen resultaten te zien zijn. Maar het voelde niet goed. Ze gaf echt het gevoel dat ze ‘leeg’ was. Geen zin had. En dat is helemaal niet zoals Cindy is. Ze wil eigenlijk heel graag voor je werken. Dus overleg met Carolien. Haar advies was: ons gevoel volgen.

En dat betekent dat we rustiger aan zijn gaan doen. We hebben goed naar Cindy gekeken elke dag. Oogt ze fit, heeft ze praatjes? Dan hebben we een wat meer intensieve trainingsdag gedaan. En daarna hebben we hersteldagen doorgevoerd totdat ze weer fit genoeg oogde om weer wat zwaarder werk aan te kunnen. En zo hebben we niet op de letter Carolien haar schema gevolgd, maar konden we wel het basisprincipe blijven uitvoeren.

We waren nog niet begonnen met het ‘rustiger’ aan doen, toen Cindy er nog een schepje bovenop deed. Terwijl ze in het gangpad stond, is ze ergens van geschrokken en is ze in haar halster gaan hangen. Toen het halster brak, heeft ze een klap naar achteren gemaakt en heeft ze zich behoorlijk bezeerd. De eerste dagen nadat het was gebeurd, had ze echt last van haar achterbenen. Inmiddels hebben de osteopaat én fysiotherapeut bevestigd dat het gewoon tijd nodig heeft. Haar spieren en banden hebben een klap gehad. Gelukkig is er niets beschadigd, maar ze moet wel rustig aan doen.

Helaas hebben we dus een hele stap terug moeten zetten in de training. De fysiotherapeut heeft ons wat grond oefeningen gegeven om haar te helpen en de achterhand sterker te maken. We bouwen het rustig aan weer op en hopen dat het snel weer de goede kant op gaan.