Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Blog 7 - Te dik, training volgens schema is best lastig

Momenteel zijn we al een tijdje bezig met het trainingsschema dat we hebben gekregen van Carolien Munster na de hartslagmeting. Het schema bestaat uit krachttraining, conditietraining en hersteltraining.

Krachttraining bestaat uit fanatiek longeren, rijden met veel overgangen of springen. Conditietraining kan in de bak of in het bos, tijdens conditietraining rij je langer qua tijd en afstanden. Deze trainingen worden per keer langer of zwaarder om zo de conditie te verbeteren en haar sterker te maken. Tussendoor zijn er veel hersteldagen, je moet hierbij denken aan ontspannen rijden, stapmolen of weidegang. Deze hersteldagen zijn erg belangrijk, vooral voor de spieren, die tussen de trainingen door ook rust krijgen om te herstellen.

Mijn ervaring tot nu toe
Ik zal eerlijk toegeven dat trainingen met een vast schema best pittig zijn! Zelf heb ik namelijk ook vakantie, dus je gaat wel eens een dagje weg of bent wat later thuis. Vaak denk ik dan: ah ik geef haar wel een dag vrij of ik longeer even snel. Nu ik het trainingschema heb kan dit niet, ik vind het belangrijk dat we ons goed aan het schema houden.

Ik wil zelf zo graag verbetering zien, zowel conditie als gewicht! Ook ben je snel geneigd om te veel te gaan doen als een paard moet afvallen. Elke dag conditie- of krachttraining, elke dag de tong op de hoeven. Dit is juist ontzettend slecht, want ook een topsporter heeft rustdagen. Daarom is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden bij je paard, gun jij je paard ook rust of herstel?

Hoe gaat het afvallen
Tja, je merkt in het begin dat het hard gaat en het verschil zie je dus ook duidelijk. Nu gaat het voor mij gevoel minder snel en dat is ook wel logisch. Tuurlijk begrijp ik dat het niet hard kan en mag gaan, maar voor de doorzettingskracht wil je toch verschil blijven zien. Toch ga je dan wat aan jezelf twijfelen, doe ik het wel goed, ben ik niet te makkelijk? Gelukkig krijg ik van veel kanten nog steeds positieve reacties dat het verschil nog steeds verbeterd.

Hier ben ik natuurlijk blij mee en dit geeft weer power om door te gaan en het positief te zien!