Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Blog 9 - Te dun, ‘vlees op de ribben'

In de eerste blogs hebben we al gezegd dat we in eerste instantie alleen maar beweging gaven. Maar langzaamaan beginnen we te merken dat Cindy conditie opbouwt en nog belangrijker, dat ze zich goed voelt. Als ze voorbij komt lopen, lijkt het al een heel paard. Ze is nog wel dun, maar niet meer zo graatmager; er begint spiermassa zichtbaar te worden en ze krijgt vulling. We voelen ‘vlees’ op een heleboel plaatsen waar we eerst alleen maar botten voelden en zagen.

Zonder rugspieren groter risico voor de wervels

Ook Cindy’s rug begint zich te vullen. En dat is heel belangrijk. Toen we bij de kliniek in Bodegraven waren, heeft dierenarts Leendert-Jan Hofland ons heel belangrijke informatie gegeven.

Het blijkt dat dunne paarden heel gemakkelijk last van hun rug kunnen krijgen. Wanneer de spieren op de rug niet of slecht zijn ontwikkeld, hangt het gewicht van het hele lichaam aan de ruggengraat. Dit geeft heel veel druk op de wervels. Als je te snel begint met belasten, is dat heel zwaar voor de rug. Dus in het begin moet er vooral onbelast worden getraind. Het paard moet met heel veel afwisseling in houding getraind worden.

• In de eigen houding voor uithoudingsvermogen en ontspanning;
• Diep en rond, zodat de hele rug op kan bollen en de spieren daar kunnen ontwikkelen;
• Laag en lang om de rugspieren op lengte te trainen.

Pas als de rugspieren goed zijn aangesterkt en de rug zich begint te vullen, mag het belaste werk meer worden opgebouwd.

Onbelast bewegen

Hoewel we niet heel snel gingen met de opbouw van Cindy, waren we wel dankbaar voor het advies van Leendert-Jan. Hij heeft er wel voor gezorgd dat we het nog bewuster hebben aangepakt. In plaats van meer en intensiever rijden om haar sterker te maken, zijn we vaker gaan longeren of gaan ‘free-stylen’ en hebben we haar meer onbelaste training gegeven.

Het vervolg…

We hebben deze week bericht gehad van PAVO dat Carolien Munsters van Moxiesport ons gaat begeleiden in de trainingsintensiteit. We zijn hier heel blij mee. Dit komt voor ons precies op het goede moment. Want Cindy pakt het werk heel goed op. We merken dat ze sterker wordt. Maar omdat we haar training langzaam iets zwaarder aan het maken zijn en ook meer tempowisselingen gaan rijden, moeten we goed in de gaten houden dat ze wel getraind wordt, maar dat het niet te zwaar voor haar is.

We zijn heel benieuwd wat Carolien van haar vindt.