Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Verzuurde spieren bij een eventingpaard

Ik rijd met mijn paard eventing op M-niveau. Nou merk ik dat mijn paard snel last heeft van verzuurde spieren. Ook hoor ik dit regelmatig om mij heen van andere ruiters. Hoe kan ik deze verzuring voorkomen

Zeker bij de hogere klassen in de eventing zie je inderdaad dat paarden snel last kunnen hebben van verzuurde spieren. Om spierverzuring te voorkomen is een juiste balans tussen voeding en training heel belangrijk.

Verzuurde spieren oftewel spierverzuring

Verzuring is een van de meest onjuist begrepen fenomenen in de paardensport. Het enige waar je aan zou merken dat je paard “verzuurde”spieren heeft is vermoeidheid tijdens arbeid. Dit kan worden veroorzaakt door twee zaken:

  • een tactische slecht ingedeelde wedstrijd (te vroeg voluit gaan of te lang losrijden)
  • onvoldoende getraindheid waarbij de spieren (nog) niet in de juiste conditie verkeren

Bij een hoge belasting hebben spieren om goed te functioneren energie nodig. Spieren doen niets anders dan steeds samentrekken en ontspannen. De energie die voor iedere spiersamentrekking (contractie) nodig is komt uit het in de spier opgeslagen adenosine-trifosfaat (ATP). ATP wordt steeds aangevuld door de omzetting van vetten en suikers uit de voeding. Dit kan met en zonder zuurstof.

Bij zeer zware, explosieve inspanning kan dat alleen uit suikers zonder zuurstof. Het enige nadeel daarvan is dat er melkzuur wordt geproduceerd. De spier probeert dit melkzuur zo snel mogelijk te lozen in het bloed waar het wordt omgezet en uitgescheiden of hergebruikt in bijvoorbeeld de hartspier. Melkzuur mag dan een afvalproduct van spierarbeid zijn, op andere plaatsen in het lichaam is het zeker geen afval maar juist een nuttig bijproduct.

Alleen tijdens zware belasting verzuurt een spier en merk je aan je paard. Bij een goede cooling-down is het melkzuur binnen 1-2 uur uit het lichaam verdwenen. Je merkt hier de volgende dag niets meer van. Je paard kan wel wat stijfjes zijn maar dat heeft niets met melkzuur te maken. Dat heeft te maken met lichte overbelasting (kan geen kwaad) die de spieren proberen te herstellen waardoor stijfheid (spierpijn) kan ontstaan. Lichte arbeid is dan gewenst.

Balans voeding en training belangrijk om verzuurde spieren te voorkomen

Als je vindt dat je paard te vroeg tijdens de wedstrijd het “moeilijk” krijgt, heb je of te vroeg zijn suikers aangesproken of is je paard in mindere conditie. Dit kun je alleen oplossen door training. De beste trainingsvorm zijn afwisselende intervallen rondom het punt van verzuring, bijvoorbeeld korte sprintjes. Hierbij maak je de spieren efficiënter waardoor ze bij hogere belastingen nog steeds met zuurstof kunnen werken en dus minder melkzuur produceren.
Wissel zwaardere trainingsdagen af met lichtere en zorg de voeding tijdens de herstelfase voldoende koolhydraten bevat. Zorg in ieder geval na een zware training voor een koolhydraatrijke voeding.

Let wel op dat je voeding en training goed op elkaar afstemt. Een rustperiode na een zware trainingsperiode, en daarbij dezelfde hoeveelheid krachtvoer blijven voeren is een aanslag op de spieren. Hierdoor loop je risico op spierverzuring of zelfs spierbevangenheid. Geef in ieder geval de avond voor een rustdag minder krachtvoer.

Voeradvies

Voorop staat dat het belangrijk is dat je voert naar de behoefte van je paard. Ruwvoer is de basis van je rantsoen. Voer je paard 1 – 1.5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht, afhankelijk van of je paard weidegang heeft. Daarnaast kan ik je adviseren om krachtvoer te voeren met een hoog aandeel plantaardige olie en een relatief laag suiker/zetmeel gehalte.

Denk er wel aan dat olie die wordt omgezet in voor spieren bruikbare stoffen alleen m.b.v. zuurstof worden afgebroken. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je door training zorgt dat de spieren ook bij een hoge belasting met zuurstof kunnen werken.

De producten die ik je wil adviseren zijn Pavo Energy-Control en Pavo SportsFit. Deze producten zijn rijk aan plantaardige olie voor langdurige energie.

Verder kan ik je adviseren om dagelijks 100 gram van het supplement Pavo MuscleCare bij te geven. Het houdt de spieren soepel en zorgt voor een snel herstel na een zware training of wedstrijd.

Succes,
GroomiongConsultant
Emma Hinzpeter
mmv Dr. Eric van Breda, sportfysioloog en Gastlid GroomingTeam