Nieuwsbrief

Wist je dat paarden in de winter ook sterk kunnen zweten bij intensieve training?

Handige tips, leuke (webshop) acties, nieuwe onderzoeken en toffe video's willen we graag met je delen! Bekijk hier de nieuwsbrief van vorige maand

Meld je hier aan

Adviesfilter
Advies over
Houderij

 

Blog 14 - Het trainingsschema

Een paar weken geleden is Carolien Munsters van Moxie Sport bij ons geweest voor de hartslagmeting. De week daarna hebben we in alle trainingen gebruik gemaakt van een hartslagmeter om de conditie van Cindy in kaart te brengen.

Inmiddels hebben we een trainingsschema voor Cindy gekregen. Cindy’s longen en luchtwegen zijn goed, de vakantie is weer voorbij, we staan weer op onze eigen stal en we zijn begonnen met de opbouw. Super interessant.

Training is een goede balans tussen inspanning en herstel.

Trainen met trainingschema houdt praktisch het volgende in: 1 dag een wat intensievere training en dan 1-2 dagen herstel met matig – lichte inspanning en dan weer 1 dag intensief, etc.

Belangrijk hierbij is dus dat Cindy in de tussenliggende dagen ook de tijd krijgt om te herstellen. Lichte / matige intensiteit betekent dat de hartslag tijdens hersteltraining niet boven de 120-130 hartslagen per minuut uitkomt. Dat komt overeen met een lichte dressuurtraining, longeer-sessie of lichte springtraining. Om spieren te kweken is het belangrijk 2-3 per week te trainen met een hogere intensiteit, afgewisseld met dagen van herstel training. Belangrijk is dus dat de overige dagen niet ook niet te intensief zijn. Te intensief vermindert en kan zelfs het herstel verslechteren!

De trainingen van Cindy bestaan uit:
- Herstel trainingen (lage intensiteit)
- Intensieve trainingen (hogere intensiteit, korte duur; opbouwen spieren)

Herstel training

Voor Cindy vallen de volgende activiteiten onder herstel training en mogen we naar eigen inzicht (gevarieerd) gebruiken. De duur van herstel training zit tussen de 30 – 60 min.

- Eenvoudig tot normaal dressuur werk
- Longeren aan het halster
- Actieve rust (wei / paddock / stapmolen)

Intensieve training

Voor Cindy vallen de volgende activiteiten onder intensieve training. Deze kunnen gevarieerd worden, maar wel belangrijk is dat de duur van de intensieve training zoals aangegeven in het trainingsschema gehanteerd worden. Intensievere training heeft (na warming up 20 min.) een duur in totaal van ongeveer 10-15 min. (opgedeeld in kleinere blokjes van een aantal minuten werk versus herstel tussendoor).

- Intensiever dressuur werk (zoals met warm weer of meer galopwerk)
- Springen / balkjes springen (alleen als iets intensiever achter elkaar wordt gedaan)
- Snellere galopstukken (richting middengalop)

We zijn bezig met de opbouw en het is best pittig. Niet alleen voor Cindy. Het is hard werken! Over een paar weken komt Carolien de 2e meting verrichten. We zijn benieuwd naar de resultaten!